Direct naar de content

Thema vriend-in-nood fraude - Nokia 3310

Visueel: Animatie van een smartphone met een bericht waar

‘Hi lieverd, kun je me helpen?’ op staat.

RUBEN DINGEMANS: Heb je weleens een dringend berichtje gekregen via WhatsApp, Facebook of SMS van een ‘vriend’ ,‘familielid’ of collega die snel geld nodig heeft? Pas op, dit kan fraude zijn, ook wel bekend als de 'vriend-in-nood' fraude. 

Je denkt wellicht dat dit soort berichten heel makkelijk te herkennen zijn, maar het kan echt iedereen overkomen. Laten we daarom kijken wat de vriend-in-nood-fraude precies is, hoe het in zijn werk gaat en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw geld veilig blijft.

Visueel: Animatie van een cybercrimineel met een smartphone in hand en een berichtje met ‘Mam, kun je me helpen? Ik zit een beetje krap bij kas. Reactie moeder: Ik herken je nummer niet? Reactie cybercrimineel: Ik heb een nieuw nummer, mijn telefoon is stuk gegaan, heb een nieuwe telefoon, vandaar.’

RUBEN DINGEMANS: Bij vriend-in-nood-fraude doet iemand zich voor als een bekende, een vriend of familielid en vraagt om financiële hulp via berichten. Meestal sturen deze oplichters een berichtje vanaf een nieuw nummer in naam van een bekende met een excuus dat bijvoorbeeld hun telefoon stuk of gestolen is. 

In zeldzamere gevallen kan het ook gebeuren dat iemand de telefoon van je bekenden te pakken heeft gekregen of dat hun nummer of account is gehackt.

Visueel: Animatie van een verdrietige persoon met eurobiljetten die wegvliegen.

Voor degenen die helaas slachtoffer worden, kan het verlies behoorlijk hoog oplopen. Dat is geld waarmee je bijvoorbeeld een dagje uit, een nieuwe televisie of een mooi paar schoenen had kunnen kopen. En alsof dat nog niet erg genoeg is, ga je ook nog twijfelen wanneer je vrienden en familie je via het internet om hulp vragen. 

Laten we even een test doen. Hoe controleer jij of je écht met die bekende van je praat?

Visueel: Een keuzemenu met de vraag ‘wat doe jij’ komt in beeld met de opties A) Elkaar in het echt spreken, B) De persoon bellen om te checken, C) Dingen vragen die echt alleen de bekende weet: controlevragen, D) Ze een spraakbericht laten sturen.

RUBEN DINGEMANS:Bij twijfel over wie je spreekt, probeer dit: Een persoonlijke ontmoeting is ideaal, omdat een oplichter moeilijk iemand perfect kan nadoen. Telefoneren? Wees voorzichtig, stemmen kunnen tegenwoordig worden nagemaakt. De veiligste optie is videobellen. Als de ander weigert, is dat verdacht. En vergeet niet: stel specifieke controlevragen die alleen de echte persoon kan beantwoorden. Zo houd je een stap voor op oplichters.

Wat denk je dat een goede controle-vraag zou zijn?

Visueel: Keuzemenu komt in beeld met de keuzes A) Wat is de naam van mijn kat? B) Welke bijnaam heb ik voor jou?

RUBEN DINGEMANS: Die naam van je kat staat misschien ook op je social media. Daar kunnen oplichters ook achter komen. Stel daarom een persoonlijke vraag die alleen jullie twee zouden weten.
Door alert te blijven en slim te handelen, kun jij vriend-in-nood-fraude voorkomen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Ga dan naar www.openrotterdam.nl/tikkie-betaald/ om een podcast te luisteren over tikkie-fraudes. Of www.cybercrimetips.nl/fraude-via-whatsapp-of-sms/ om nog meer tips te krijgen bij het voorkomen van WhatsApp-fraude.